داروی لیکسیزناتید، نشانگرهای سلامت دیابت نوع 2 را صرفنظر از عملکرد سلولهای بتا بهبود می‌بخشد

7 ژوئیه 2017- داروی Lyxumia یا لیکسیزناتید سبب بهبود مقدار HbA1c و سایر مارکرهای سلامت در یک کارآزمایی جدید بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با عملکرد پایین سلولهای بتا گردید. دانشمندان ایتالیایی در دانشگاه Parma دریافتند که این دارو همچنین به کاهش وزن و مقدار قند خون این افراد در طی یک دوره‌ی درمان 26 هفته‌ای کمک می‌کند.

Lyxumia یک آگونیست GLP-1 است که به کاهش مقدار قند خون افراد تا حدی با سرکوب عملکرد گلوکاگون کمک می‌کند، این دارو یکبار در روز تزریق می‌شود و می‌تواند همراه با سایر داروهای دیابت مانند متفورمین تجویز گردد.

 محققان دانشگاه پارما این دارو را بر روی 546 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 که کنترل ضعیفی بر بیماری خود داشتند، آزمایش نمودند. افراد شرکت کننده یا تحت درمان با Lyxumia و یا سایر داروهای کاهنده‌ی قند خون قرار گرفتند.

 میزان فعالیت سلولهای بتای این افراد قبل از شروع مطالعه بررسی و اندازه‌گیری گردید، همچنین مارکرهای سلامت این افراد مانند HbA1c و وزن بدن قبل از شروع کارآزمایی اندازه‌گیری و ثبت شد.

 نتایج درمان با Lyxumia در بیماران دارای سلولهای بتا با فعالیت کم و نسبتا خوب مشابه بود و تعداد افرادیکه موفق به رسیدن به HbA1c هدف(53 میلی مول بر مول یا 7درصد) شده بودند، در هر دو گروه مشابه بود.

 مقدار کاهش قند خون نیز پس از صرف غذا و در دوره‌های ناشتا در طول روز مشابه بود. با این حال، افرادیکه عملکرد سلولهای بتای آنها ضعیف بود، مقدار وزن بیشتری را از دست دادند.

محققان می‌گویند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که یک بار درمان با لیکسیزناتید در روز، در کاهش هایپرگلایسمی موثر است، این دارو به خوبی تحمل می‌شود و مصرف آن حتی زمانیکه فعالیت سلولهای بتا کم باشد، با کاهش وزن همراه است. این موضوع نشان می‌دهد مکانیسم درمان با lixisenatideدر بهبود کنترل گلایسمیک، احتمالاً از روشهای دیگری که توسط سلولهای بتا میانجیگری نمی‌شود، صورت می‌پذیرد.

دانشمندان می‌گویند اختلاف معنی داری بین دو گروه(با فعالیت کم و با فعالیت نسبتا خوب سلولهای بتا) وجود نداشت و این موضوع نشان می‌دهد که lixisenatide می‌تواند کنترل گلایسمیک را صرفنظر از میزان فعال بودن سلولهای بتا، بهبود بخشد. درضمن هیچیک از افراد این گروه‌ها در معرض خطر بالاتر برای هیپوگلایسمی یا اضافه وزن نبودند. محققان معتقدند این نتایج منطق استفاده از lixisenatide را حتی در بیمارانی با عملکرد ضعیف سلولهای بتای باقیمانده، تقویت می‌کند.

 یافته‌های این مطالعه بصورت آنلاین در مجله‌ی Diabetes Metabolism منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/lyxumia-improves-type-2-diabetes-health-markers-regardless-of-beta-cell-function-94886369.html